آموزش دف

آموزش دف

آموزش دف

 

دف از سازهای اصیل ایرانی و در رده سازهای کوبه ای قرار می گیرد.دف شامل حلقه ای از جنس چوب است که پوست طبیعی یا طلق روی آن کشیده می شود.دف جز سازهای ضربی ایرانی است و شباهت بسیار زیادی به دایره دارد البته کمی از دایره بزرگتر و صدای سنگین تر و بم تری دارد.

تدریس دف بصورت خصوصی و یا در آموزشگاه انجام می شود.هنرجویانی که علاقمند به آموزش موسیقی باشند میتوانند پس از تهیه ساز به آموزش آن مبادرت ورزند.

 

در زمینه خرید یا آموزش دف معمولا سوالاتی برای هنرجویان عزیز پیش می آید که در اینجا به برخی از آنها می پردازیم:

 

1-آیا یادگیری دف ساده است؟

 

با توجه به اینکه دف نیازی به کوک ندارد و درآوردن صدای آن نیز راحت است شاید نسبت به برخی سازهای سنتی دیگر ساده باشد،اما مانند هر ساز دیگری  نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد تا بتوان به مراحل عالی تر رسید.ضمنا بهتر است آموزش زیر نظر  استاد دف  انجام شود.

 

2-چگونه و از کجا باید شروع کنیم؟

 

با مراجعه به آموزشگاههای موسیقی،کتب موجود،اساتید و نوازندگان دف و پیگیری کلاسها

 

3-آیا باید روش خاصی را استفاده کنیم؟

 

چند متد برای آموزش ساز دف وجود دارد که از آن جمله می توان به کتاب آموزش دف اساتید مسعود حبیبی،عماد توحیدی،استاد کامکار و کتاب استاد عزیز زاده مراجعه کرد و از روشها و مطالب آنها بهره برد و از متد یک خط یا سه خط حامل استفاده کرد.

البته هراستادی برای  تدریس خصوصی  دف  روش مخصوص به خود را دارد ولی می توان با تحقیق و اطلاع از تمام آنها یک روش را انتخاب کرد و پیش برد.در مراحل آخر و درجه استادی تقریبا بیشتر روشها آموزش داده می شود.

 

4-چه سنی برای آموزش دف مناسب است؟

 

از هر سنی که هنرجو بتواند دف را در در دستش بگیرد و آن را مهار کند میتوان آموزش را شروع کرد و برای آموزش دف هیچ موقع دیر نیست.

 

5-آیا یادگیری دف خللی در برنامه های درسی یا کار ما ایجاد می کند؟

 

خیر.نه تنها آموزش موسیقی لطمه ای به برنامه های شما وارد نمی کند بلکه کمک می کند تا آرامش روانی بیشتری داشته باشید و در کارهای دیگر نیز موفقیت کسب کنید،البته این مستلزم یک برنامه ریزی دقیق و عمل کردن دقیق تر به آن است.

 

مقاله مرتبط:10 روش از حفظ نواختن قطعات موسیقی

 

6-آیا امکان تدریس دف  بصورت آنلاین وجود دارد؟

 

بله این امکان وجود دارد، ولی ما این روش را توصیه نمی کنیم. برای آموزش دف حتما نیاز دارید که استاد در کنار شما باشد تا بتواند مطالب را حضورا آموزش داده و اشکالات نوازندگی یا دست گرفتن ساز را برای شما برطرف کند.معمولا هفته ای یک یا دو بار برای این آموزش مناسب است.

 

7-چه چیزهای برای آموزش دف نیاز داریم؟

 

یک-علاقه2-ساز دف3-دفتر نت4-کتاب5-استاد6-تمرین

 

8-ساز دف را از کجا و کی تهیه کنیم؟

 

سعی کنید ساز را حتما با کمک و مشاوره یک استاد تهیه کنید چون جنس چوب،جنس پوست،تاب نداشتن کمانه و نکات دیگر هنگام خرید دف مهم است و در جلسه اول نیاز نیست حتما ساز داشته باشید چون معمولا در جلسات اول مطالب مقدماتی گفته میشود.

 

9-مدت زمان یادگیری دف چقدر است؟

 

دف نیز مانند هر ساز دیگری نیاز به پشتکار و تمرین دارد و نمیتوان زمان مشخصی برای یادگیری آن مشخص کرد،چون این مسئله با توجه به استعداد و میزان تمرین هنرجویان متفاوت است.ولی حداقل دو ترم بصورت مداوم باید درکلاس دف  شرکت کرد.

 

10-آیا دف حتما باید مهر داشته باشد؟

 

مهر روی هر ساز نشانگر معتبر بودن و مشخص بودن سازنده دف است و البته بر قیمت و اعتبار ساز افزوده می شود ولی لزوما هر ساز مهرداری  معتبر نیست بلکه کیفیت و صدای ساز مهم است که این مطلب به کمک استاد دف قابل تشخیص است.

 

آموزش موسیقی  و  آموزش دف در آموزشگاههای موسیقی و 
یا بصورت  تدریس خصوصی دف  در ایران انجام میشود و در این زمینه اساتید خوب و  با تجربه ای مشغول به برگزاری  کلاس دف  میباشند.
علاوه بر دف سازهای کوبه ای دیگر مانند تنبک،تمپو،کاخن،کوزه،پرکاشن،داربوکا،کونگا،درامز،هپی درام،هنگ درام،تانگ درام و ...در آموزشگاه موسیقی بهار اندیشه تدریس میشود.
کلاسهای  تدریس دف  معمولا بصورت هفته ای یک یا دو جلسه در منزل هنرجو به شکل تدریس خصوصی و یا در آموزشگاه موسیقی انجام میشود
 و هنرجو بعد از طی یک دوره حدودا 2 ساله میتواند تسلط خوب و قابل قبولی روی نوازندگی این ساز پیدا کند، البته به شرط آنکه  کلاس موسیقی  بصورت مستمر و منظم انجام شده و هنرجو تمرینات خود را با نظم و پشتکار انجام دهد. 
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: تدریس خصوصی دف , تدریس خصوصی , آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , استاد دف , کلاس دف , تدریس دف , آموزش دف