آموزش تنبک

آموزش تنبک

آموزش تنبک

 

تنبک در رده سازهای کوبه ای قرار می گیرد و برای نواختن آن از تمام انگشتان هر دو دست استفاده می شود و از این نظر بین سازهای کوبه ای شاخص می باشد.این ساز دارای دو قسمت اصلی تنه و نفیر است.تنه دهانه بزرگتر است که بر روی آن پوست کشیده می شود و نفیر دهانه کوچکتر است که باز بوده و صدا از آنجا خارج می شود.امروزه تنبک از جنس چوب ساخته می شود.

استاد حسین تهرانی در این ساز پیشرو بوده اند و با تلاشهایشان توانستند ساز تنبک را به عنوان یک ساز مستقل مطرح کرده و از آن در تکنوازی ها استفاده کنند.از نوازندگان مطرح این ساز می توان به اساتید محمد اسماعیلی،بهمن رجبی،ناصر فرهنگ فر و پژمان حدادی اشاره کرد.

هنرجویان در کلاس تنبک  نیاز به تمرین فراوان و علاقه و پشتکار دارند تا بتوانند این ساز خوش صدای ایرانی را فرا بگیرند.علاوه بر آن توصیه می شود که این آموزش را حتما زیر نظر یک استاد بگذرانند تا بتوانند با ریزه کاری و تکنیک های درست نواختن تمبک آشنا شوند.

 

چند توصیه به هنرجویان تنبک:

 

1-در انتخاب  استاد تنبک  خود دقت کنید و سپس به او اعتماد کنید،چون هیچ کس به اندازه استادتان از پیشرفت شما خوشحال نخواهد شد.

2-حداقل سن آموزش تنبک از 6 سالگی می باشد و هنرجو قبل از آن می تواند از سن 4 سالگی با شرکت در کلاسهای ارف(بلز،فلوت،طبلک و...)آمادگی یادگیری موسیقی را پیدا کند.

3-اگر در هنگام تمرین، در نواختن حرکتی در تنبک مشکل دارید سعی کنید از مدرس خود بصورت حضوری کمک بگیرید.

4-تا زمانی که شما در کلاس موسیقی  شرکت نکنید استعدادتان در مورد هیچ سازی کشف نخواهد شد.

5-در صورتیکه قصد دارید ساز کوبه ای دیگری مانند کاخن ،تمپو یا درامز را فرا بگیرید نیاز نیست که ابتدا از نواختن تمبک آغاز کنید.

 

مقاله مرتبط:آموزش تنبک به روش نت خوانی بهتر است یا گوشی؟

 

 

آموزش تنبک

 

6-اگرمایلید که همزمان با نواختن سازهای مختلف بتوانید به کمک تنبک تان با آنها همراهی کنید، نباید عجله داشته باشید ،چون این کار نیاز به تسلط کامل شما بر تنبک و همچنین قوی شدن ریتم و گوش شما دارد که حداقل 4 تا 6 ماه زمان می برد.

7-خانمها باید بین بلند کردن ناخن و آموزش تنبک  یکی را انتخاب کنند و البته از نظر ما داشتن دستان هنرمند بسیار زیباتر است.

8-کوبیدن کودکان بر روی میز و سایر لوازم منزل به دلیل حس کنجکاوی و گوش کردن به صداهای مختلف است و دلیل بر استعداد و توانایی آنها در نواختن سازهای کوبه ای نیست!! 

9-فرزندان خود را بر اساس چشم و همچشمی در کلاس تنبک یا هر ساز دیگری ثبت نام نکنید.ممکن است او در زمینه ورزش،نقاشی و یا هر موضوع دیگری موفق تر باشد.

10-تمبک را می توانید به 2 صورت گوشی و یا با نت آموزش ببینید.تنبک نیز مانند بسیاری از سازهای دیگر دارای نت است ، ولی در مورد سازهای کوبه ای دیگر نت مخصوصی برای یک آهنگ وجود ندارد و ریتمها تقریبا کلی است.

 
آموزش موسیقی  و  آموزش تنبک در آموزشگاههای موسیقی و 
یا بصورت  تدریس خصوصی تنبک  در ایران انجام میشود و در این زمینه اساتید خوب و  با تجربه ای مشغول به برگزاری  کلاس تنبک میباشند.
علاوه بر تنبک سازهای کوبه ای دیگر مانند کاخن،تمپو،دف،کوزه،پرکاشن،داربوکا،کونگا،درامز،هپی درام،هنگ درام،تانگ درام و ...در آموزشگاه موسیقی بهار اندیشه تدریس میشود.
کلاسهای  تدریس تنبک  معمولا بصورت هفته ای یک یا دو جلسه در منزل هنرجو به شکل تدریس خصوصی و یا در آموزشگاه موسیقی انجام میشود
 و هنرجو بعد از طی یک دوره حدودا 2 ساله میتواند تسلط خوب و قابل قبولی روی نوازندگی این ساز پیدا کند، البته به شرط آنکه  کلاس موسیقی  بصورت مستمر و منظم انجام شده و هنرجو تمرینات خود را با نظم و پشتکار انجام دهد. 

 

مقالات مرتبط:

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برچسب ها: آموزش موسیقی , کلاس موسیقی , استاد تنبک , کلاس تنبک , تدریس خصوصی تنبک , آموزش تنبک , تدریس تنبک